Leerlijn Mediavaardigheid
Leerlijn 1 - Basiscomputervaardigheden
Fysiek bedienen van een toestel - Tips & Tricks
Vaardigheid | Verworven tegen | Doelen |
In- en uitschakelen van een toestel | 8j | MEva1 - Technische en instrumentele computervaardigheden ontwikkelen
|
Werken met een touchsreen | 26m | |
Werken met een muis | 8j |
Werken aan deze vaardigheden kan je doen op Chromebooks, iPads, touchscreens, ...
Toetsenbordvaardigheden
Vaardigheid | Verworven tegen | Doelen |
Specifieke toetsen terugvinden op het toetsenbord* | 12j | MEva1 - Technische en instrumentele computervaardigheden ontwikkelen
|
Vlot typen met twee vingers | 12j | MEva1 - Technische en instrumentele computervaardigheden ontwikkelen
|
Blind typen met tien vingers**/*** | 12j | MEva1 - Technische en instrumentele computervaardigheden ontwikkelen
|
* Voor deze vaardigheid kan je 'oude' toetsenborden gebruiken, je kan dit eventueel als tussendoortje aanbieden
** Ondersteuning door een ICT-co in de klas is mogelijk. Materialen om toetsenborden af te dekken zijn beschikbaar
*** Deze vaardigheid wordt niet expliciet door het leerplan opgelegd maar kan nuttig zijn in het latere leven van de kinderen
Tips & Tricks
Werken met gebruikersaccounts (toestel/programma)*
Vaardigheid | Verworven tegen | Doelen |
Inloggen in een gebruikersaccount | 12j | MEva1 - Technische en instrumentele computervaardigheden ontwikkelen
|
Uitloggen in een gebruikersaccounts |
* Bij deze vaardigheid gaat het niet enkel over de fysieke handeling maar moeten leerlingen ook het nut zien van het werken met gebruikersaccounts (persoonlijke instellingen, veilig bewaren van allerlei bestanden...) en het uitloggen (zodat andere niets met persoonlijke zaken die op de account bewaard zijn kunnen uithalen).
Werken met applicaties
Vaardigheid | Verworven tegen | Doelen |
---|---|---|
Applicaties openen | 8j | MEva1 - Technische en instrumentele computervaardigheden ontwikkelen
|
Applicaties sluiten* | ||
Applilcaties minimaliseren** | 8j | |
Applicaties maximaliseren** | ||
Meerdere applicaties gebruiken | 12j | MEva1 - Technische en instrumentele computervaardigheden ontwikkelen
|
Binnen een applicatie navigeren*** | 12j | MEva1 - Technische en instrumentele computervaardigheden ontwikkelen
MEva3 - Digitale informatievaardigheden ontwikkelen
|
In een applicatie zoeken**** | 12j | MEva3 - Digitale informatievaardigheden ontwikkelen
|
* Applicaties sluiten kan op verschillende manieren. De klassieke manier die je op de Chromebooks vindt: klik op het kruisje in de rechterbovenhoek of door de applicatie van het scherm te gooien op de iPad.
** Applicaties minimaliseren en maximaliseren kan op verschillende manieren. Op de Chromebook minimaliseer je de applicatie door op het ‘min-teken’ in de rechterbovenhoek te klikken en maximaliseer je de applicatie door op het vierkantje te klikken. Applicaties op de iPad draaien steeds op volledig scherm, door op de ‘homeknop’ te klikken of door op het scherm omhoog te stippen minimaliseer je de app, door twee keer op de homeknop te klikken of door omhoog te swippen en te pauzeren krijg je een overzicht van de ‘lopende’ applicaties. Als je op een van de getoonde apps klikt ‘maximaliseer’ je de applicatie opnieuw.
*** Tijdens de opstartles i.v.m. de Google Account leren leerlingen reeds navigeren binnen een applicatie: hoe maak je een nieuwe map aan, hoe maak je een Google Document aan...
**** Het kan handig zijn om de zoekfunctie van een applicatie te leren gebruiken. Op deze manier kunnen de leerlingen zelf heel wat problemen oplossen en andere functies leren kennen.
Werken met mappen*
Vaardigheid | Verworven tegen | Doelen |
---|---|---|
Mappen aanmeken | 12j | MEva1 - Technische en instrumentele computervaardigheden ontwikkelen
|
Mappen een naam geven | ||
Mappen organiseren (verplaatsen, wissen...) | ||
Mappen delen |
* Applicaties sluiten kan op verschillende manieren. De klassieke manier die je op de Chromebooks vindt: klik op het kruisje in de rechterbovenhoek of door de applicatie van het scherm te gooien op de iPad.
Werken met bestanden*
Vaardigheid | Verworven tegen | Doelen |
---|---|---|
Bestanden aanmaken | 12j | MEva1 - Technische en instrumentele computervaardigheden ontwikkelen
|
Bestanden een naam geven | ||
Bestanden organiseren (in mappen plaatsen, verplaatsen, wissen...) | ||
Bestanden delen** | 12j | |
Bestanden afdrukken*** | MEva1 - Technische en instrumentele computervaardigheden ontwikkelen
|
* Komt een eerste keer aan bod in de opstartles rond de Google Accounts.
** Deze vaardigheid kan op verschillende manieren vorm worden gegeven: bestanden delen om samen te werken, bestanden delen met de leerkracht wanneer een taak moet worden ingediend
*** Bestanden afdrukken kan zowel op een ‘fysiek’ medium (zoals papier) als op een digitaal medium. Digitaal kan een document ‘geprint’ worden naar een PDF-bestand.
Werken met een digitaal adresboek
Vaardigheid | Verworven tegen | Doelen |
---|---|---|
Contacten toevoegen | 12j | MEva4 - Digitale communicatievaardigheden ontwikkelen
|
Contacten bewerken | ||
Contacten verwijderen |
Leerlijn 2 - Internetvaardigheden
Werken met een webbrowser*
Vaardigheid | Verworven tegen | Doelen |
---|---|---|
Een website-adres (URL) ingeven | 12j | MEva3 - Digitale informatievaardigheden ontwikkelen
|
Aan de hand van zoektermen informatie zoeken via internet** | 12j | |
Interessante website opslaan als favoriet | 12j | MEva3 - Digitale informatievaardigheden ontwikkelen
|
* Wanneer je met de Chromebooks aan de slag gaat, werk je sowieso in een webbrowser. Dit alleen is echter niet voldoende voor het behalen van deze doelen! We moeten ook aandacht hebben voor de specifieke eigenschappen van een webbrowser: de adresbalk, zoekfunctie om op internet informatie te gaan zoeken, favorieten...
** Hiervoor kan je google.com of een kindvriendelijke zoekmachine gebruiken! Heb ook aandacht voor het kritisch bekijken van de gevonden informatie! Niet alle gevonden resultaten zijn betrouwbaar, maak hier zeker de link met ‘IVoc5 - informatiebronnen hanteren’ en ‘MEmw2 - mediacontent en mediagebruik van zichzelf en anderen kritisch beoordelen naar vorm en inhoud.’ Dit kan je doen door bijvoorbeeld meerdere bronnen te gaan hanteren en de gevonden informatie te gaan vergelijken: zitten er verschillen, wat heeft die verschillen veroorzaakt...
Communiceren via internet*
Vaardigheid | Verworven tegen | Doelen |
---|---|---|
Communiceren via e-mail** | 12j | MEva4 - Digitale communicatievaardigheden ontwikkelen
|
Communiceren via chat*** | 12j |
* Voor deze vaardigheden kunnen we een koppeling leggen met ‘TOtg5 - Bereid zijn om taal correct, verzorgd en gepast te gebruiken’. Ook de link met ‘IVgv1 - Zorg dragen voor de eigen mentale, sociale en fysieke gezondheid en veiligheid en die van anderen’ kan worden gemaakt om kinderen bewust te maken dat via e-mail of chat ook regels gelden die ervoor moeten zorgen dat deze media op een correcte manier gebruikt worden.
** Het is aangeraden om hier zeker te duiden dat bij e-mail dezelfde regels gelden als bij het schrijven van ‘fysieke’ brieven! Hier kan ook de koppeling worden gemaakt met het digitale adresboek.
** Communiceren via chat kan worden geïntegreerd in een groepsopdracht. Maak hierover zeker duidelijke afspraken zodat leerlingen weten dat de regels om op een goede manier te communiceren ook hier gelden
Leerlijn 3 - Informatie-presentatie-vaardigheden
Informatie presenteren aan de hand van slides
Vaardigheid | Verworven tegen | Doelen |
---|---|---|
Tekst invoegen* | 12j | MEva1 - Technische en instrumentele computervaardigheden ontwikkelen
|
Een afbeelding invoegen | MEva1 - Technische en instrumentele computervaardigheden ontwikkelen
| |
Slides opmaken | MEva1 - Technische en instrumentele computervaardigheden ontwikkelen
| |
Met ondersteuning van slides een presentatie geven | MEva1 - Technische en instrumentele computervaardigheden ontwikkelen
|
* Hier kunnen verschillende koppelingen worden gemaakt met andere delen van het leerplan. Bijvoorbeeld: ‘TOsn1 - Een schriftelijke boodschap verwerken’
Informatie presenteren aan de hand van video
Vaardigheid | Verworven tegen | Doelen |
---|---|---|
Video waarnemen | 8j | MEva2 - Digitale audiovisuele vaardigheden ontwikkelen
|
Video afspelen* | 12j | MEva2 - Digitale audiovisuele vaardigheden ontwikkelen
|
Video opnemen** | 12j | MEva2 - Digitale audiovisuele vaardigheden ontwikkelen
|
Video monteren | 12j | MEva2 - Digitale audiovisuele vaardigheden ontwikkelen
|
* Voorbeeld: laat de kinderen het filmpje dat je wou afspelen starten of voorzie dat de kinderen in een van de hoeken een filmpje kunnena fspelen.
** Gebruik hiervoor bijvoorbeeld de camera-applicatie op de iPad.
Informatie presenteren aan de hand van audio
Vaardigheid | Verworven tegen | Doelen |
---|---|---|
Audio waarnemen | 8j | MEva2 - Digitale audiovisuele vaardigheden ontwikkelen
|
Audio afspelen* | 12j | MEva2 - Digitale audiovisuele vaardigheden ontwikkelen
|
Audio opnemen** | 12j | MEva2 - Digitale audiovisuele vaardigheden ontwikkelen
|
Audio monteren | 12j | MEva2 - Digitale audiovisuele vaardigheden ontwikkelen
|
* Voorbeeld: laat de kinderen het audiofragment dat je wou afspelen starten of voorzie dat de kinderen in een van de hoeken een audiofragment kunnen afspelen.
Informatie presenteren aan de hand van foto's*
Vaardigheid | Verworven tegen | Doelen |
---|---|---|
Foto's waarnemen | 8j | MEva2 - Digitale audiovisuele vaardigheden ontwikkelen
|
Foto's maken** | 12j | MEva2 - Digitale audiovisuele vaardigheden ontwikkelen
|
Foto's bewerken | 12j | MEva2 - Digitale audiovisuele vaardigheden ontwikkelen
|
* Gebruik hiervoor bijvoorbeeld de camera-applicatie op de iPad en de Foto’s applicatie die je op de iPad vindt, hierin zitten de basisbewerkingen als handige tools verwerkt.
** Hier kan op een eenvoudige manier mee van start worden gegaan: foto’s maken van wat de kinderen zien tijdens uitstappen of op het schooldomein en deze nadien in de klas bekijken (lees: waarnemen).